Recenze filmu Ona

11. dubna 2014 v 16:06 | Markét |  Filmíky

Ona / Her (Spike Jonze)

V úterý jsem měla tu možnost na našem Filmovém semináři zhlédnout film Ona, o kterém jsem předtím vlastně vůbec neslyšela, takže jsem logicky nemohla mít ani žádná očekávání. O to víc jsem byla překvapená, jaká bomba to byla! Sice jsem měla za sebou dlouhý náročný den, ale u tohohle snímku jsem si báječně odpočinula, pobavila se i dojmula.

Sama od sebe bych na tenhle typ filmu asi do kina nešla. Takové ty vědecké náměty, jestli se to tak dá říct, mě nechávají většinou chladnou, ale tady díky bohu nešlo vůbec o přehlídku zářivé techniky budoucnosti, i když kdyby chtěl, režisér tu měl spoustu příležitostí se tzv. "vyřádit". Děj se odehrává v Los Angeles v blíže neurčeném roce. Hlavní hrdina Theodore pracuje jako autor dopisů na zakázku. Právě jeho díla patří k firemním nejlepším, a to i přesto, že má před sebou rozvod, kterým ukončí vztah se svou osudovou láskou. A právě v tomto citlivém rozpoložení si pořizuje operační systém, jakéhosi virtuálního společníka, který je mu ušit přesně na míru. I když se jedná pouze o hlas, Theodore brzy začne se "Samanthou" navazovat bližší vztah a překvapivě její pohled na svět mu vrátí sílu do života.

Theodora ztvárnil Joaquin Phoenix, kterého byste tu ale poznávali jen stěží. Jeho sex appeal byl dokonale zamaskován, abychom mu více věřili roli onoho citového ztroskotance. Hlas Samanthy zase patřil Scarlett Johansson. A to si myslím, že bylo strategické rozhodnutí, protože to chtělo opravdu silný hlas a ten v jí dozajista tvůrci našli. Přestože se na plátně neobjeví ani jednou, stejně bych její výkon označila za mistrovský..akorát nevím, jak by to bylo s případnou nominací na Oscara. Někdo by sice mohl namítat, že je to jen takový výkon napůl, ale já si naopak myslím, že uhrát tak velkou roli s takovou škálou emocí a mít k tomu dispozici jenom hlas, to je opravdu vysoké herecké umění..

Ale Ona nestojí jen na hereckých výkonech, a dokonce ani na ději. Vlastně ani nedokážu přesně popsat, co mě na tom tolik oslovilo. Možná ta celková atmosféra, vyznění a neustálý balanc na hranici vážnosti, lehkosti až téměř komičnosti. Co se týče té komické složky, ta byla opravdu perfektní. V této oblasti dostala technika o něco větší prostor, třeba hláškující virtuální cosi nebo úžasná hra "Perfektní máma", ukázek z ní bych snesla klidně víc.

Celkově jsem dala filmu čtyři hvězdičky. K té páté maloučko chybělo a troufám si tvrdit, že na vině je trochu moc dlouhá stopáž. Když zbývala asi půl až tři čtvrtě hodina do konce, všichni jsme už tak trochu pokukovali po hodinkách a děj se moc nehýbal. Přesto ale musím říct, klobouk dolů před režisérem Spikem Jonzem, který měl v repertoáru dozatím srandičky Jackass a najednou se vytasí s Vlkem z Wall Street a teď s Her. Těším se, čeho dalšího se od něj ještě dočkáme.

"Sometimes I think I have felt everything I'm ever gonna feel. And from here on out, I'm gonna feel anything new. Just lessers versions of what I've already felt."

1 člověk ohodnotil tento článek.