Recenze knihy Game od Anderse de la Motta

5. dubna 2014 v 23:17 | Markét |  ♠ Books ♠

Anders de la Motte - Game

Tahle kniha byla úplně neuvěřitelná! Zdá se, že švédské literatuře budu muset věnovat více pozornosti. Po skvělém Stiegu Larssonovi (Muži, kteří nenávidí ženy) se odtamtud vyloupl Anders de la Motte, který je povoláním mezinárodní konzultant bezpečnostních služeb, ale ve svém životopise má i povolání IT specialista. Práce v tomto oboru mu zřejmě vnukla nápad na trilogii Game, Buzz a Bubble.

Hlavním hrdinou je HP, jehož život se zrovna nevyznačuje kvalitou. V mládí byl ve vězení a to se na něm podepsalo. Nepodařilo se mu získat žádnou pořádnou práci, a tak si sem tam pomáhá k příjmu krádežemi. Sem tam také vezme nějakou práci, ale to jen proto, aby byl úřad práce spokojený. Jeho život ale nabere tempo ve chvíli, kdy v metru najde luxusně vypadající telefon, který se ho opakovaně ptá, jeslti si chce zahrát Hru. Po chvíli klikne na ano a stane se tak součástí virtuálního světa, který shromažďuje hráče z celého světa, kteří soupeří o nejlepší skóre, které je vypláceno v dolarech. Body se získavájí za úkoly, které zadává Pořadatel. HP je zpočátku nadšený, vrhá se do jejich plnění a nad následky nepřemýšlí. Posléze se mu ale Hra začíná vymykat z rukou a on si konečně začne pokládat zásadní otázky, ohledně toho, jak a hlavně PROČ Hra běží.

Už jen ten popis děje zní lákavě, že? Já jsem původně čekala něco ve stylu Saw, prostě hru o přežití, ale překvapilo mě, že tady se toho všeho hlavní hrdina účastnil naprosto dobrovolně a ještě s radostí. Možná i proto mi byl ze začátku nesympatický, ale s přibývajícími stránkami se začíná ukazovat v novém světle a na povrch vypluje i jeho citlivější část.

Ze začátku mě taky trochu rozčilovaly hojně používané anglické fráze. Sice mi nevadí číst celou knihu v angličtině, ale neustále přepínat mezi jazyky mě zpočátku docela rušilo. Pak jsem ale pochopila, že de la Motte tenhle styl řeči používá jenom v pasážích, které byly z HP úhlu pohledu, a že sloužily k dotvoření jeho charakteru. Když jsem knihu dočetla, všimla jsem si, že mi mimoděk taky občas prolétne hlavou nějaká anglická poznámka, až tak mě četba ovlivnila.

Možná to na vás teď působí, že začátek je slabší, ale to tak vůbec nebylo! Výjimečně bych i řekla, že tady byla první půle skoro lepší než ten konec. V první části si totiž autor se čtenářem vyloženě hraje. Záměrně vás navádí, abyste docházeli k určitým závěrům a nakonec vás překvapí, že je vše úplně jinak. Když se puzzle složí, možná vás to donutí k některým předchozím pasážím se vrátit, aspoň mně se to stalo.

Když jsem došla zhruba do té poloviny, tak jsem si říkala, že je to prostě neuvěřitelný, takové umění hned v debutu. Bohužel se ale nedostatek zkušeností maličkato projevil. Přišlo mi, že po cliffhangeru v půlce už se mu ten příběh nepodařilo tolik vyskládat, jako předtím, ovšem to nic nemění na tom, že napínaavé to rozhodně bylo a nechyběl ani překvapivý závěr.

Sice jsem teda recenzi zakončila menší kritikou, ale rozhodně vám všem Game moc doporučuju. Je to zase trochu něco jiného, než na co jsme zvyklí. I když ze severské literatury jsou stále číslem jedna Muži, kteří nenávidí ženy, Game hrdě navazuje. Pro Daniela Craiga, který je americkou představou švédského akčního hrdiny, zřejmě roste pěkná role.

A jako vždy úryvek, který se nemusíte bát přečíst, žádné spoilery ;)

Wanna play a game, Henrik Petterson?
Yes
No

HP na sedadle strnul.
What the f...!?
Rychle se rozhlédl kolem sebe. Dělá si z něj někdo srandu?
Ve vagonu porůznu sedělo asi deset nebo dvanáct pasažérů. Až na mámu s dvěma rozjívenými haranty se zdálo, že s ním všichni sdílejí jeho ulepené ranní kóma. Svěšené hlavy, skelné pohledy, pot a tělesné teplo. Nikdo po něm ani nezašilhal.
Mrkl znovu na obrazovku. Stále stejný text. Jak ten telefon může sakra znát jeho jméno?
Ještě jednou se rozhlédl, ale nebyl z toho ani trošku chytřejší. Pak zmáčkl No.
Okamžitě se objevil nový text.